Bakgrund

tisdag 19 mars 2013

Rosacea

För några år sedan började det svida runt mina läppar, sedan spred det sig upp över kinderna.
Jag hade mina funderingar vad det kunde vara men gick inte till läkaren. Det hade ju inte blivit någon diagnos ändå med tanke på hur mycket dom bryr sig ibland...*ironi*

Till slut blev det snabbt förvärrat och idag har jag ganska stora problem.
Jag har fått en diagnos även om jag själv via Googles kunde mycket mer än läkaren...vilket han leende påtalade oxå.

Jag fick Metronidazol salva utskrivet som jag smörjer med morron och kväll.
Den innehåller svavel och antibiotika.
Antagligen en livslång behandling men hjälper det så inga problem för mej.


Mina problem i dagens läge är:


  • Sveda, brännande känsla/värk som kommer som skov.
  • Jag "flushar" dvs blir hastigt knallröd i ansiktet vid värme, kyla, stark mat, stress, sol..mm
  • Jag får mer och mer röda fläckar, och varfyllda plitor straxt efter en flush.
  • Jag fjällar vid näsvingarna och ibland i hårbotten.
  • Jag får sveda, torrkänsla, klåda, dimsyn och rödhet i ögonen samtidigt som ansiktet
  • Jag tål väldigt få produkter till ansiktet.
  • Det har börjat hämma mej.
Det är väldigt tråkigt att man får söka land och rike och google runt för att få bästa produkterna
här i sverige finns inte mycket hjälp att få tydligen.
Det kostar massa pengar att köpa produkter som ev lindrar, vilket man aldrig vet förren
man kastat ut 700 kr för en liten tub.

Jag har i alla fall lyckats hitta en salva/olja som lindrar när jag flushar, och den heter
SBT Seabuckthorn - Smoothing Salve Rosacea.

Den kan skickas efter HÄR


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar